Afficher ce site en français | View this website in English

Blauwbaard

De operette als genre leek op sterven na dood en jarenlang was zij nauwelijks te zien op onze professionele podia. Onterecht natuurlijk, want in het operetterepertoire zitten pareltjes die nog niets van hun glans zijn verloren. Daarom introduceerde Music Hall Classic vorig jaar de operette opnieuw in de grote zalen. En met veel succes. Daarom wil Music Hall Classics hier een jaarlijkse traditie van maken.

In december staat ‘Blauwbaard’ op de planken van Capitole Gent, één van de meesterwerken van Jacques Offenbach (1813-1880), in een hedendaagse en hoogst amusante enscenering door het Operetta Theatre van Boedapest.

De opéra-bouffe ‘Barbe-Bleue’ is losweg gebaseerd op het gruwelijke sprookje Blauwbaard van Charles Perrault. Maar aan deze operette is niets gruwelijks. Offenbach, aan de top van zijn kunnen, creëerde een onverwoestbare komedie, vol hilarische toestanden en uitvergrote personages, ondersteund door een sprankelende partituur.

Waarover gaat het?

Koning Bobèche denkt weemoedig aan zijn dochter Hermia. Hij heeft haar destijds verbannen omdat hij niet wilde dat een vrouw zijn troon zou overnemen. Maar nu geeft hij graaf Oscar de opdracht haar terug te vinden. Tijdens zijn tocht ontmoet Oscar zijn oude vriend Popolani, een alchemist in dienst van ridder Blauwbaard, die op zoek is naar een zesde vrouw. De keuze valt op Boulotte, het dorpsmeisje dat verliefd is op prins Saphir, maar zij wordt afgewezen door hem.

Prins Saphir is verliefd op het bloemenmeisje Fleurette. Hij verkleedt zich als herder om haar het hof te maken. Graaf Oscar ontdekt ondertussen dat Fleurette niemand minder is dan prinses Hermia en hij neemt haar mee naar het paleis. Nu ook prins Saphir weet dat Fleurette eigenlijk de verbannen prinses is, begint hij de bruiloft te plannen. Op het feest tekenen ook Blauwbaard en zijn zesde vrouw Boulotte present, en de ridder wordt op slag verliefd op Hermia. Hij geeft Popolani de opdracht om Boulotte te vergiftigen, het lot dat ook Blauwbaards vijf andere vrouwen te beurt viel. Blauwbaard neemt Boulotte mee naar het mausoleum waar zijn vijf echtgenotes begraven liggen en zegt haar dat zij nummer zes wordt. Popolani laat haar het vergif drinken, maar heeft wel een middel ontdekt om de gevolgen van het gif om te keren. Daardoor zijn ook de andere vrouwen van Blauwbaard nog in leven, en zij leiden een luxueus bestaan in een verborgen kamer van het mausoleum. Boulotte, de vijf andere vrouwen en Popolani bedenken een plan om het Blauwbaard eens en voorgoed betaald te zetten.

Koning Bobèche is in hetzelfde bedje ziek als de ridder. Hij gaf graaf Oscar de opdracht om iedere man om te brengen die wat te veel naar koningin Clémentine lonkte. Oscar vertikte dat, waardoor er nu in het kasteel in het geheim vijf ‘dode’ mannen verblijven.

Blauwbaard trekt naar de koning met de eis om met Hermia te mogen trouwen. Anders zal zijn leger de aanval inzetten. Prins Saphir daagt Blauwbaard uit tot een duel, maar hij sneuvelt. Tijdens de bruiloft van Blauwbaard en Hermia duikt een stel gemaskerde zigeuners op, die beweren de toekomst te kunnen voorspellen. Het feest ontaardt in chaos wanneer de zigeuners zich bekendmaken: het zijn Boulotte, de vijf vrouwen van Blauwbaard, de doodgewaande mannen en prins Saphir, die het duel als bij wonder heeft overleefd. Eind goed al goed: Saphir trouwt met Hermia, de vijf vrouwen trouwen met de vijf mannen en Blauwbaard vraagt Boulotte om bij hem te blijven.

Leuk om te weten

‘Barbe-Bleue’ was de opvolger van Jacques Offenbachs populaire operette ‘La Belle Hélène’, en Offenbachs 62ste (!) theaterwerk. De interesse was dan ook groot toen ‘Barbe-Bleue’ op 5 februari 1866 in première ging in het Théâtre des Variétés in Parijs. Offenbach had opnieuw een hit te pakken en het stuk bleef vijf maanden op de affiche staan. Hij zou de successen trouwens aan elkaar blijven rijgen. Ook zijn volgende werk ‘La Vie Parisienne’ was een triomf. De jaren 1860 was sowieso Offenbachs meest productieve en succesvolle periode.

‘Barbe-Bleue’ ging snel de grens over en werd binnen het jaar al opgevoerd in Londen, Wenen, Brussel, Stockholm, Berlijn, Boedapest, Milaan, Londen en Kopenhagen. In de 20ste eeuw raakte het stuk wat vergeten, tot in 1963 de Komische Oper in Berlijn deze operette als het ware herontdekte, gevolgd door een legendarische productie in het Londense Sadler’s Wells.

Componist: Jacques Offenbach
Regie: Szekely Kriszta
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy
Kostuums: Pattantyus Dora
Choreografie: Kulcsar Noemi
Choreografie/podiumadaptatie: Brigitte Derks
Dramaturgie/spelregie: Jean Francois D’Hondt
Musical director: Daniel Vadasz
Uitvoerders: Operetta-theater van Boedapest

Kaarten kosten 29, 39, 49, 61 en 69 euro.
Opgelet! Voor tickets die aan de kassa worden gekocht wordt een extra servicekost van 2 euro per ticket aangerekend.

Bovenvermelde ticketverkoper is een officieel verkoopkanaal. Let op voor malafide ticketverkopers. Meer informatie op I Love My Ticket

OPGELET, BELANGRIJKE WIJZIGING VOOR AANKOOP TICKETS!

Tickets voor de shows die plaatsvinden na 31 juli 2017 worden via Tele Ticket Service verkocht en niet meer via Sherpa.

"Blauwbaard" wordt georganiseerd door Music Hall Classics